Hur jag lägger min bas

Tänkte att jag skulle gå igenom grundligt hur jag lägger min bas. Den är ju alltid gjord när jag börjar mina tutorials.
Har en tutorial på dagens sminkning, men den får ni vänta med tills ikväll :) Ni kan ju inte få allt på en gång!!

Det här blir ett inlägg med många bilder! Hoppas att ni kan få någon nytta av det :)


Före (har bara smörjt in ansiktet med ansiktskräm):



1.





Jag börjar alltid med concealer och applicerar den med borste. Concealern jag använder är Kat Von D Tattoo Concealer i nyans Medium. Jag tycker att den är superbra. Den är väldigt lätt att jobba med och är inte för tjock. Jag lägger den under ögonen och på de områden där jag är lite röd eller har någon blemma eller liknande. Dutta med borsten, eller fingrarna om du använder dom, då får du bättre täckning och jämnare resultat. Du kan dra lite runt kanterna för att inte få några linjer.


2.





Nästa steg så tar jag min foundation. Använder Lumene Double Stay i nyansen Honey Beige. Jag applicerar min foundation med en stippler borste. Jag älskar den här borsten! Man börjar med att dutta på foundationen tills den nästan är helt utblandad, sen jobbar man in den med små cirkelrörelser. Jag trycker alltid ut foundation på min handrygg och tar därifrån, då behöver det aldrig bli för mycket. Stippleborsten är hälften gethår och hälften syntethår. Syntethåret gör att mycket mindre foundation fastnar i själva borsten.


3.





Sen mattar jag ner ansiktet genom att pudra det. Jag använder en vanlig puderborste och ett löspuder från Make Up Store i Natural. Tänk bara på att inte ta för mycket puder, då kan ansiktet se kakigt ut.


4.





Sen tar jag highlighter. Jag använder här Brush on radiance från The Body Shop. Jag viker skumgummiapplicarotn dubbel och trycker på highlighter högst upp på kindbenen. Sen tar jag somen rougeborste fast plattare och blandar ut det. Med resterna på borsten drar jag ett snabbt drag på näsryggen och hakan. Highlighter är inget som syns mycket, men man får ett fint skimmer i ansiktet utan att man ser helt glittrig ut.


5.





Sen tar jag rouge, idag blev det Must Have från MUS. Den lägger jag under highlightern. Börja med att lägga rouget närmast hårfästet ochjobba fram det, men inte längre fram än ungefär pupillen när du tittar rakt fram. Man vill ha ett naturligt resultat från rouge. Få lite färg på kinderna, för när man lagt hela grunden kan man se lite blek ut, och lite för jämn ut i hudtonen.


6.





Sist så konturerar jag ansiktet lite grand. Jag använder en snedskuren borste och applicerar Nut från MUS under rouget. Om du suger in kinderna så hittar du rätt. Jag vet inte hur jag ska säga, men den ska appliceras i "the hollows of the cheek". Man kan även dra lätt på varje sida av näsryggen för att smalna av den lite grand. Jag tänker inte gå djupare in på vart man konturerar, men jag kan nämna att jag egentligen inte borde ha en så röd/brun färg utan snarare en grå/brun, men jag har ingen för tillfället. Ska se om jag hittar en i London.


Oj! Det blev lite långt. Hoppas att ni orkade läsa allt. Nu har ni i alla fall fått en grundlig genomgång på hur jag lägger min bas och ni kanske lärt er något nytt på vägen :)

De tre sista stegen gör jag inte alltid innan min ögonmake. Det beror på om jag vet vilket rouge och så jag vill ha, eller bara vilken ordning jag känner för att göra allt i :)

Kram!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0