Tips & Trix - Primer

Här kommer egentligen ingen tips eller trix utan snarare en uppmaning/måste!! När du använder ögonskugga, använd även primer. Det gör så otroligt stor skillnad! En bra primer kan hjälpa till och med det lite halvdåliga ögonskuggor att hålla bra och få mer intensitet i färgen.

Är man en sån som använder ögonskugga, oavsett om det är knalliga färger eller neutrala som knappt syns, så använd primer. Jag tycker att det är värt att lägga en extra peng på primer fö att det gör så stor skillnad. Nu tycker jag att det är värt att lägga en extra peng på ögonskugga också, men om man inte känner att man har råd och vill exprimentera så rekommenderar jag dig att lägga pengar på en riktigt bra primer och sen köpa ögonskuggor för lite mindre. För primer måste du ha i vilket fall.

Och jag kan tala om att även om man har bra ögonskuggor som är bra pigmenterade och hela faderullan så håller det inte hela dagen, eller blir lika pigmenterade utan primer.

Jag tänkte visa lite exempel.

Det är rätt stor skillnad som ni ser. Högst upp har jag Make Up Stores High Tech Lighter i färgen Stardust som primer. I mitten är Urban Decay's Potion Primer Original som bas och längst ner är utan någonting alls.

För det första så är det redan väldigt uppenbart att utan primer blir långt ifrån lika bra som med primer. Och det håller så mycket längre med primer!


Om vi börjar med High Tech Lighern. Det här är en multiprodukt och kan användas till lite vad som helst. Jag har den som primer ibland, highlighter på kindbenen ibland och som bas på läpparna om jag ska använda ögonskugga ibland.

Jag tycker personligen inte att den är helt toppen som primer. Färgerna blir väldigt intensiva, absolut, men skuggorna blir också mörkare än de är i förpackningen eller vad man ska säga. Ni ser att den gröna högst upp är mörkare än den gröna i mitten. Den gröna i mitten stämmer mycket bättre överens med hur skuggan faktiskt ser ut. Sen tycker jag att den är lite klistrig nästan vilket gör det svårt att sudda ut ordentligt, framförallt om man vill ha riktigt mjuka övergångar.
Den är en jättebra primer om man vill ha det lite skarpare och jag använder den gärna när jag vill ha riktigt intensiva färger med lite skimmer i och inte ska sudda så mycket. Och skuggan håller fantastiskt bra, dock lite svårt att få bort pga klibbigheten, framförallt från fingret när man applicerar den, så jag brukar försöka använda en borste.


Det här är den som jag använder varenda dag! Jag tycker att den är hur bra som helst och jag kan sova med mitt smink på och det ser näst intill likadant ut dagen efter. Brukar generellt sett inte sova med mitt smink, men det finns vissa undantag :P Ögonskuggorna ser ut som de gör i förpackning och primern får även 20 kronors skuggor från H&M att sitta hela dagen. Personligen tycker jag att den här är bäst och den torkar så det är lätt att suda hur mycket eller lite man vill :) Dock kan man ju inte få tag i den i butik i Sverige, men via nätet. Tur att jag köpte två tuber i USA i somras nu när den här börjar ta slut. Vill ändå ha Sin varianten när jag är i London!


Det blev ytterligare ett långt inlägg, men för er som inte använder primer eller inte ser anledning till det så gör ni det förhoppningsvis nu i alla fall!

Alla ögonskuggor som är swatchade på min hand på bilden kommer för övrigt från Make Up Store.

Imorgon ska jag på möbelmässan i Älvsjö med mamma innan jobbet så det blir nog lite dålig uppdatering, men jag ska försöka fixa tidsinställda inlägg. Sist gick det inge vidare, så wish me luck :)

Kram!

Kommentarer
Postat av: Eva

Ok jag är övertalad, ska köpa en nu! ;)

2012-02-10 @ 10:30:32
Postat av: Eva

Kan inte du prata lite om lip primer och ge tips på vad som är bäst? :)

2012-02-10 @ 10:32:59
Postat av: Eva

Och förresten, vilka highlighters och vilka concealers under ögon som är bäst! <3

2012-02-10 @ 10:35:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0